Filtry paliwa w Dieslu, w nowych systemach z wtryskiwaczami Common Rail, Bosch, Delphi, Siemens, Pompowtryskiwaczach UPS
Filtr paliwa w silnikach diesla był zastosowany niedługo po wdrożeniu tych układów do produkcji, czyli u zarania 1927 roku kiedy Bosch wprowadził pierwszą pompę rzędową. Przez lata był zmieniany konstrukcyjnie względem potrzeby, najpierw był wykonywany z wełny, potem wprowadzono filtry z wkładem papierowym. Póki pompy wtryskowe były rzędowe to wymagania co do filtrów były niższe, jednak już w latach pięćdziesiątych pojawiły się pierwsze pompy wtryskowe rozdzielaczowe (potocznie zwane rotacyjne) firmy CAV (później Lucas a obecnie Delphi) typu DPA . Wtedy filtr paliwa musiał być zastosowany o mniejszej porowatości wkładu filtrującego.

Wracając do aktualnych czasów musimy sobie zdawać sprawę, że systemy wtryskowe do silników wysokoprężnych pracują z najwyższą precyzją. Aby zagwarantować odpowiednio oczyszczone paliwo, a przy tym optymalną pracę układu wtryskowego i silnika, to musimy stosować oryginalne systemy filtrujące. Warunkiem tego jest jednak zastosowanie filtra dopasowanego do danego systemu wtryskowego. Źle dobrany filtr przedwcześnie się zużywa, co może prowadzić do zakłóceń w układzie doprowadzania paliwa, a w następstwie do uszkodzeń silnika. Przykładem tego może być stosowanie filtrów o małej porowatości wkładu do starszych modeli silników, a przez to problemy z przepływem paliwa, lub odwrotnie, zastosowanie filtra starego typu do układu Common Rail co może spowodować usterkę najczęściej wtryskiwacza.

Firma Bosch w swoich rozwiązaniach zastosowała specjalne impregnowanie papieru z mikrowłókien. Ponadto stosuje wkłady filtracyjne wyposażone w przegrodę plisowaną lub nawojową, które doskonale pochłaniają zanieczyszczenia i wykazują się wysokim stopniem rozdzielania mechanicznego, np. wody. Ponadto charakteryzują się niezawodnością działania przy dużych wahaniach temperatury lub silnej pulsacji paliwa (np. w nowoczesnych układach). Materiały do produkcji filtrów są z tworzywa sztucznego, stali lub aluminium o bardzo wysokim stopniu odporności na agresywne działanie paliwa i wysokie ciśnienia. Są także zabezpieczone przed korozją. Chroniąc układy wtryskowe przed zanieczyszczeniami w paliwie, filtry w znaczący sposób przyczyniają się do poprawy pracy silnika pojazdu.

Pamiętaj aby filtry paliwa wymienić zgodnie z zaleceniami producenta, a w przypadku nietypowej eksploatacji pojazdu filtr taki powinien być wymieniany częściej. Nie każdy sobie zdaje sprawę, że użytkuje pojazd w warunkach nieodpowiednich, dlatego przytoczę kilka prostych przykładów kiedy filtr należy wymienić wcześniej niż przewiduje to instrukcja (w tym przypadku dotyczy to także innych filtrów, jak powietrza, oleju):

Używanie pojazdu na terenie budowy, gdzie pyły często przedostają się do zbiornika np. poprzez nieszczelny korek zbiornika Użytkowanie pojazdu w terenach rolnych, a szczególnie wtedy kiedy tankowania dokonuje się poprzez dolewanie paliwa z przenośnego zbiornika Użytkowanie pojazdu w warunkach zimowych gdzie temperatura obniża się poniżej -25 st. C. Podczas takich temperatur następują różne procesy chemiczne np. wytrącanie się parafiny co może obniżyć przepływ przez wkład filtrujący Długie przestoje pojazdu, np. użytkowanie sezonowe, kombajny, maszyny budowlane itp. - filtr po takim przestoju należy wymienić na nowy.

Aby ustrzec się przed tym należy zwracać uwagę na nieprawidłowe odgłosy silnika i natychmiast reagować (skonsultować się z serwisem).

.
.
  • x
  • www.wtryskiwacze.net.pl
    stat4u